Pengikut

Selasa, 21 Februari 2012

Pastry Strawberi

 

2012-02-21 0012

Balik tengahari tadi nak makan nasi mak masak. Mak masak sayur lemak pucuk labu campur ubi keledek dan kubis sikit dengan paru goreng. Pastu tengah nak ambil air dari peti, adunan kastard/telur lebih buat tart telur berdentum jatuh dari Freezer..pecah plak sikit bontot thumbler. Bila dah pecah tu takkan nak simpan lagi, aku pun panaskan la atas api adunan kastart/telur bagi pekat.

 2012-02-21 001 Ada idea nak buat sesuatu kebetulan bahan-bahan pun ada. Maka, terjadilah pastry telur buah strawberi.

PAstry ready made Kawan tu aku potong empat segi tepat dan tampal dalam acuan tart. Aku bakar dalam suhu 200 darjah selama 20-25 minit.

Inti tu boleh pakai adunan kastard macam biasa tu. Bahan-bahan sama cam buat kastard dalam puding trifle. Aku lupa dah bahannya apa. Kalau nak buat, kena la search resepi lengkap kat internet. Aku selalu agak-agak je susu cair 1/2 tin, air 1/2 tin, serbuk kartard 2 sudu besar, sebiji telur saiz kecil dan gula 2-3 sudu besar dan satu sudu kecil esen vanilla.

2012-02-21 0011

Pastry tu bila masak takde la bentuknya bermangkuk sangat sebab pastry tu bila bakar akan naik tapi bolehlaaa daripada leper langsung. Pastu aku paipkan adunan kastard, letak potongan strawberi  dan tabur gula aising atas pastry buah ni. Bila dah buat macamni takde la terasa sangat masam buat strawberi tu.

1 ulasan:

nur berkata...

yum yum...terliur lak tgk..dh mmg mengidam tart telur lately nih..hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...