Pengikut

Isnin, 27 Februari 2012

Roti Sosej (tanpa resepi)

 

2012-02-26 0011

Sejak akhir-akhir ini semakin seronok plak meroti. Bukan tak boleh beli kat kedai. Tapi memang nak makan roti air tangan sendiri serta menambahkan ilmu didada dalam bab-bab meroti ni. Tahu macamna nak buat tapi tak pernah buat pun tak guna gak. Walaupun tak sebaik dan selembut dikedai roti.

Ini adalah hasil dari buku yang aku beli hari tu la CARA MUDAH MEMBUAT ROTI terbitan UTUSAN. Lebih dari 40 jenis roti yang boleh dicuba. Tapi aku pilih mana roti yang aku suka makan je.

2012-02-26 001

ROTI SOSEJ ni aku buat semalam. Aku campak dalam mixer je…suruh mixer yang uli memandangkan tak larat nak menguli dengan tangan tambahan plak takde BREADMAKER. Lepas mesin uli aku biarkan ia kembang sendiri tapi aku keluar ke MYDIN.

Balik umah kerja dah senang, boleh terus capai doh nak mula letak sosej. Kelebihan bila buat roti sendiri ni kita boleh letak bahan inti sebanyak mungkin ikut selera kita. Kalau kat kedai tu limit sikit dan nipis je sosej, tapi takpelah paham la orang meniaga.

Yang ni aku letak sebatang dan potong tebal-tebal. Paipkan sos dan mayonis dengan banyak selain ditaburi serbuk oregano dan daun basil.

Buat ni pun sebagai bekal family aku dalam perjalanan balik kelantan. Boleh la diorang makan bila singgah berehat nanti.

3 ulasan:

Mami DindaBella berkata...

bila nak bagi bekal kat aku plak??? asik terliur je tengok..

Bila Hati Azwani Berbicara berkata...

ni aku bagi bekalan gambar kat hang

Hanis MY berkata...

wahhh sungguh menyelerakan!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...