Pengikut

Selasa, 28 Februari 2012

Strawberi

 

Sebelum balik Putrajaya dari Cameron Highland hari tu, aku banyak beli stok buah strawberi. Kononnya stok untuk makan-makan kat umah. Kalau tengok memang berselera la buah tu merah dan manis. Beli dalm 3-4 kotak besar.

Mula-mula sampai hari pertama je makan..selain dibawa ke pejabat. Pastu  hari-hari seterusnya terlupa dah dengan stok buah tu. Bukan apa dah jadi tak sedap dan tak semanis makan kat atas sana. Terasa masannya walaupun yang besar-besar.

Masa kat sana tu yang besar-besar tu boleh tahan manisnya dah aku buat sarapan pagi je.

Sekali hujung minggu yang lepas buka peti, buah dah hampir rosak. Separuh darinya dah aku buang.

DSCN8542 

Separuh lagi dicincang untuk dibuat kek …..gambar kek sebelum dibakar. Selepas dibakar kek tak berapa jadi sebab aku ikut dalam majalah SAJI kena bakar 160 darjah celcius selama 30 minit tapi bila oven berdenting, belum masak lagi. Itupun aku check bila 20 minit selepas itu. Aku naikkan suhu jadi 180 darjah..

DSCN8549 baru masak tapi tak cantik lagi la..dah tak naik lagi la kek aku..jadi bantat dan berderai macam tu. Tapi rasanya memang mantop..sedap..sekejap je habis. Maklumlah campur susu segar dan strawberi segar serta dicampur juga parutan carrot.

jus 

….dan sebahagian lagi dijadikan jus buah strawberi. Jus buah strawberi tu aku blend strawberi, gula, susu segar dan ais.

Tapi tetap sedih dengan strawberi yang kena buang tu. Sob..sob..sob..mahal tu aku beli..hampir RM100 tau..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...