Pengikut

Isnin, 16 Julai 2012

Ho Chi Minh City, Vietnam - Sepanjang Jalan Ho Chi Minh

 

DSCN9890

Setelah penat berjalan dan melawat Chu Chi Tunnel seperti yang telah aku ceritakan di  entry ini. Kemuadian kami meneruskan balik ke Bandar Ho Chi Minh untuk makan tengahari.

DSCN9891

Sepanjang perjalanan aku suka memerhati kenderaan pelik di jalanan.

DSCN9892

Bukanya pelik sangat tapi jarangg jumpa kat Malaysia. Contohnya macam tengok naga berkepala singa, kuda berkepala musang.

DSCN9893

Waduhh penuh motor dengan nenas. Nenas kat vietnam manis tauuuu..

DSCN9894

Motosikal roda tiga.

DSCN9895

Jeling-jeling tengok jalanraya akhirnya sampai ke restoren.

DSCN9896

Seperti biasa..telur mesti ada. Naik jemu orang yang tak suka makan telur nampak lauk ni.

DSCN9897

Undangg yang aku tak tau apa nama masakan ni. Hentam jela. Masakan style diorang la ni kot.

 

 

DSCN9899

Di Vietnam masih ada sambal belacan juga.

DSCN9900

Ayam masak ala-ala ungkep.

DSCN9902

Dan di setiap hidangan..sup sayur menjadi satu kemestian di sini.

DSCN9903

Bila dah siap makan dan kami keluar untuk naik bas. Kami diserbu penjual-penjual jalanan di sini..

 

DSCN9904

“Kakakkkkkkkkk…beli kakakkkkkkkkkkkkkk”, sebutan dan suara kena leper gitu kalau nak sebut.

DSCN9905dan..walaupun kami menghidari mereka..mereka tetap memaksa. Ciss tak makan saman betul diorang ni dalam proses nak mengabihkan duit orang.

DSCN9906

Akhirnya mereka pula diserbu oleh kami. Hawww padan muka diorang kena hurung.

DSCN9907

Diornag kat cafe jalanan ini tersenyum-senyum melihat kami yang sedang ‘kegilaan’ membeli belah.  Al-maklumlah..orang malaysia ni banyak duit..wahhahaaa.

Dioarng punya meja dan kerusi makan kecil-kecil je,kan.

DSCN9908

Sambung perjalanan untuk ke destinasi seterusnya.

DSCN9909

Stesyen Minyak kat sini kecil-kecil je takde besar macam kat Malaysia. Ermm yang ini kat sini pun kebanyakkan motosikal je pun. Gambar kat atas tu pun dah kira stesyen yang besar jugaklah dari apa yang aku perhati.

DSCN9910

Dia bawa beg plastik..banyaknya.

DSCN9911

Dai jual kelapa laut afrika di tengah-tengah jalanraya. Kat sini pun banyak aku nampak diorang jual bunga teratai…buat sayur ke apa.

DSCN9912

Dia jual kuih kat traffic light.Senang..bila lampu merah bolehlah beli kuih dulu.

DSCN9913

Senangnya diornag..mana-mana pun boleh cari rezeki. Asalkan rajin ngan tidak je.

DSCN9914

Shopping mall..kat sini kami tak singgah pun kat shopping mall. Nak buat apa..kat Malaysia pun banyak.

DSCN9915

Lagi peniaga jalanan.

DSCN9917

Selambak barangan ‘besi’ (kot) atas basikal roda tiga.

DSCN9918

Comel je ibu dan anak ni.

DSCN9919

Mereka sedar aku tangkap gambar. Peace MakCik!

DSCN9920

Relax je makcik dok belakang.

DSCN9921

Takdelah penat mengayuh bila ada yang tolong,kan?

DSCN9634Syoknya anjing ni dibawa ronda-ronda naik motor.

 

DSCN9922

Ke mana kita nak gi ni?

DSCN9923

Ikut jela dan bersambung di entri seterusnya..

2 ulasan:

Mami DindaBella berkata...

unndangg=udang ke??? hehe

Bila Hati Azwani Berbicara berkata...

undang-undang la...salah taip hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...