Pengikut

Rabu, 11 Julai 2012

Ho Chi Minh City, Vietnam–Chu Chi Tunnel Part 2

 

DSCN9795

Setelah selesai diberi penerangan tentang terowong bawah tanah kami dibawa ke tempat JERAT plak.

DSCN9796

Tengoklah jerat ini. Atasnya diletakkan rumput-rumput yang sama disekitarnya. Kalau askar vietnam dulu, jerat ini akan dikenali melalui daun yang digunakan untuk menutupi jerat tersebut.

DSCN9797

Dan dibawah jerat tersubut ada besi-besi yang tajam. Bukan sekadar besi sahaja, racun dari sejenis tumbuhan juga disapu pada besi-besi tersebut. Confirm masuk sini..say byeeeeee jela..

DSCN9799

Rupa dari atas jerat..siap berkandang uolssssss..

DSCN9801

AKu nampak cam lebih kurang sekaki jugak tu nampaknya besi tajam tu.

DSCN9802

Busut..sarang anai-anai..

DSCN9803

Bukan sebarang busut..ini adalah sistem pengudaraan kepada terowong bawah tanah.

DSCN9804

Yang ni pun terowong gak..tapi tak pasti terowong apa. eiii keciknya terowong ni..muat ke nak masuk ni.

DSCN9807

Kalau yang ni aku pasti terowong apa..ini adalah terowong jerat. Terowong yang dibina untuk memperdayakan musuh. Sengaja dibina besar kerana musuh berbadan besar. Terowong beracun. Kat dalam tu diletakkan racun ular. Masuk senang je, tapi memang takleh keluar bila dah masuk.

DSCN9808

Kawasan ni ramai plak orang. Alaa bukan orang lain pun..rombongan ni jugak.

DSCN9809

Disebabkan patung ni la..kami diberikan penerangan tentang uniform perempuan ni dan pekerjaannya. Sefaham aku la, perempuan ini adalah doktor, dia memakai pakaian biasa untuk mengaburi musuh.

DSCN9815DSCN9816

Lubang udara.

DSCN9818

Ada kereta kebal la..

DSCN9820

ekssS..

DSCN9821

Pondok jerat.

DSCN9822

Jerat rod besi..hujung besi siap ada cangkung lagi. Terkena kaki, nak tarik keluar lagi teruk cedera.

DSCN9823

Jerat ni kiri kanan tu boleh bergerak.

DSCN9824

Tak reti nak terangkan. Aku jalan terus je bila melalui deretn benda ni.

DSCN9825DSCN9826

 

DSCN9827

Demostrasi. Emm askar vietnam dulu pakai selipar getah tu je dulu.

DSCN9829

Jerat ni sekali kaki masuk dalam nak keluarkan balik..parah ooo..

DSCN9830

DSCN9831

DSCN9833

Yang ni plak..kalau termasuk lubang jerat. Besi tajam tu akan timpa badan musuh lak.

DSCN9835

Ye…terpacak ke badan.

DSCN9834

Dan…pelbagai jenis jerat lagi. Jerat bola pun ada.

DSCN9838

Yang ni pun jerat jenis hayun jgk ni. Bijak..bijak..patutlah askar US boleh kalah dengan askar vietnam yang kecil-kecil dan kurus-kurus ni.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...