Pengikut

Ahad, 12 Oktober 2014

Meatball dalam sos lada hitam

Semalam beli sepeket meatball jenama Ramly kat Ramly mart. Balik masuk freezer. Harini terpikir nak buat apa meatball tu..kalau grg makan nGAn sos cili tu macam tak kick plk. Sedap tu sedap tapi alaaa...kannn..

Pastu baru terinGAt  nak buat sos ala ala ikea gituu..

Aktiviti search google..dapatla resepi..cut, combine dgn citarasa sendiri dan bahan yg ada kat dapur je.

Setengah paket meatball- ketepikan.

Sos:
1) panas minyak dan mentega

2) masukkan bawang kuning sebiji. -goreng je bagi naik bau.

3) masukkan 2 sudu besar tepung GAndun- goreng sampai perang.

4) masukkan stok daging 2 cawan. Anggaran. Sebab kalau kuah tu kering mmg kena tambah air lagi. Nak guna kiub lembu pun blh.

5) masukkan 3 sudu sos bbq heinz, kicap satu sudu besar, 1 sudu besar black pepper biji yg ditumbuk dan serbuk black pepper. Ikut citarasa sendiri la nak banyak mana. Msukkan garam.

*Resepi asal  guna sos tomato,sos tiram. Aku ganti sos bbq heinz tu.

6) kacau la..kalau kering tambah air. Masukkan meatball tu. Masak sekali harung ngan sos. Meatball kalau nak goreng pun blh. Ini cara senang dan pantas.

7) siap. Selamat mencuba

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...